Svensk sjukvård.

Jag har inget att säga angående huruvida de på ditt sjukhus/vårdcentral handlat fel. Enligt deras normer är deras handlande förmodligen rätt, däremot låter det absurt att du inte fick komma in direkt när du ringde. Personligen har jag gjort många sjukhus besök av mängder av slag då jag är ett litet olycksbarn, mitt personliga intryck är positivt förutom när det gäller akutmottagningar.

Det som jag ser är fel med svensk sjukvård är dess förstatligande. Under Socialdemokraternas ledning ville man förbjuda privatkliniker istället för att främja dem. I och med att man inte tillät fler privatkliniker att öppna resulterar det i sämre sjukvård förr alla. Genom att tillåta fler privata kliniker att öppna (sjukhus där man själv betalar kostnaderna/sjukvårdsförsäkringen) så ger man möjligheten till de som har råd och tar sig råd att få en bättre vård till en summa pengar. Det resulterar i att länstingets sjukhus får ett mindre tryck och kortare väntetider då möjligheten att betala för sjukvård finns. På så sätt är alla vinnare då de som inte vill betala för sjukvården får bättre "gratissjukvård" och de som vill betala får även de bättre vård.

Så det jag menar är att man ska öppna fler alternativ för privatpersonerna att välja själva. Eftersom att de som går till privatsjukvård ändå får betala skatt som gå till länstingets sjukvård resulterar detta i en bättre vård för alla!

Förmodligen skulle Sofia då fått tid hos vården eller i annat fall haft möjligheten att betala för snabbare vård! Jag förstår inte nackdelen med privatsjukvård, gör ni?

 

Kommentarer
Postat av: Stoneriver

Helt ok med privat sjukvård om det inte innebär att de rika får en gräddfil och den vanliga vården utarmas. Sjukvård får inte bli en plånboksfråga som i vissa länder!

2009-03-07 @ 16:07:42


Namn:
Besöker du oss ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0