Krönika om mode och identitet

Jag tänkte skriva lite om kultur och kläder. Ett område som jag brukar fundera över rätt ofta faktiskt. Själv bor jag på landet och där ska man ju ha en viss stil har jag märkt, eller vi har i alla fall den fördomen. När vi flyttade ut för ungefär ett år sedan tyckte jag att det skulle bli spännande men samtidigt lite läskigt. Skulle vara svårt att bli accepterad av de riktig bönderna. Detta stämmer också för det märks verkligen vilka som kommer från storstan och inte.

Något jag börja tänka på var att kläderna uttrycker ganska mycket även om kulturen där man lever. Jag började jämföra med när man åker utomlands, vilket jag brukar göra rätt ofta till Slovakien i centrala Europa och dit har inte riktigt vårat mode kommit än. Brukar ligga ungefär 1-2 år efter oss i Sverige. Då uppstår en lite jobbig händelse, man upplevs som en riktig pajas när man klär sig i de kläderna man är van vid att göra. Här såg jag likheten med det jag upplevde på landet. Man ska tydligen se ut på ett visst sätt. Får inte sticka ut för mycket men ändå ska du stolt visa upp din tröja som det står stort Tiger Of Sweden eller kanske Dolce & Gabbana.

Här ser jag skillnaden mellan storstan och landet. Ser ni den också? Köper man en tröja för att visa upp att man har mycket pengar eller för att den är skön?

I mitt fall köper jag för att den är skön att ha på sig sen spelar det ingen roll för mig om det är märke eller inte, who cares. Lite så tror jag också att det är i stan, men självklart finns det även folk som köper märken bara för att visa upp det men då brukar det vara mer diskret ändå. Inte ett stort märke som alla ska se, för så ska det vara på landet.
Här är skillnaden på hur kulturen kommer in. Vi har ju alltid växt upp med det vi är vana vid, därför blir det också så. Lite av en kulturkrock när det gäller kläder. För kläder är ju en form av uttrycksform. I alla fall är det så för mig.

Håller ni med mig?

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

jo jag håller väl med till viss del om en del, har ju skrivit en del krönikor om liknande saker med =)

kram

2009-03-17 @ 10:22:43
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Emmaa

Fin blogg :)

2009-03-17 @ 11:17:21
URL: http://emmarova.blogg.se/


Namn:
Besöker du oss ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0